26 helmikuu, 2018

Puuro täyttä kauraa

Tuotiin tammi-helmikuussa kauppojen hyllyille uusi Kokojyväkaurapuuro, täyttä kauraa tietty. Sillä tulee maha täyteen ja lämmin mieli. Ja kuituja siinä on niin paljon, että tekee hyvää vatsalle. Kaurajuomaan keitetty puuro sopii myös vegaaneille.

Tuotiin arjen kiireisiin tämä uusi Kokojyväkaurapuuro. Keitettiin se kaurajuomaan, jotta se sopii useimmille syöjille. Kuitupitoisen kokojyväkauran ansiosta meidän puurolla on makunsa lisäksi myös hyviä terveysvaikutuksia. Kaurassa on paljon rasvaa (n. 5 %), josta suurin osa on sitä hyvää tyydyttymätöntä eli pehmeää rasvaa. Ja on siinä paljon proteiiniakin (14-16 %) sekä rautaa.

Suomi on tänä päivänä maailman viidenneksi suurin kauran tuottajamaa. Niinpä me Kokkikartanollakin käytetään meidän uuden puuron valmistamiseen kotimaista kokojyväkauraa. Täysjyväviljan syöminen kokonaisina jyvinä on fiksua. Viljan jyvä nimittäin sisältää monia bioaktiivisia yhdisteitä, mm. kuituja, vitamiineja ja mineraaleja sekä antioksidantteja ja muita fytokemikaaleja, jotka piilottelee nimenomaan kuorikerroksessa. Kokojyväkaura sopiikin esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymän oireita vähentävään FODMAP-ruokavalioon ja sillä on myös ruoansulatusta edistäviä vaikutuksia. Täysjyvävilja on muutenkin aina fiksu valinta, sillä se edistää terveyttä ja helpottaa painonhallintaa.

Beetaglukaani auttaa osana terveellistä ruokavaliota alentamaan kolesterolia. Beetaglukaania, joka kuuluu liukoisiin ravintokuituihin, esiintyy kauran lisäksi myös kaikissa muissakin kotimaisissa viljoissa, mutta kuiturikkaassa kokojyväkaurassa sitä on jopa 3–7 % kuiva-aineesta. Suositeltu päivittäinen annos beetaglukaania joko kauran, kauraleseiden, ohran, ohraleseiden tai näiden seosten muodossa nautittuna on 3 g. Yksi annos (300 g) Kokkikartanon Kokojyväkaurapuuroa sisältää noin 2 g beetaglukaania. Lisäksi tässä meidän puurossa on kokojyväkauran ansiosta melkein 10 g proteiinia eli lähes kaksi kertaa enemmän kuin normaalissa veteen keitetyssä kaurapuurossa. Se on sen kokojyväkauran ansiota.

Samanlaiset postaukset